La Cruz de Piasca

It is shaped like a Latin cross, with a walnut wood core lined with plates gilded and enamelled copper. The vertical arm of the cross widens at the feet, while at the top it has a straight finial, as is the case with the ends of the shorter arm. It still retains the stem that joined it to the pole and that served to keep it upright on the base.

It is dated to the thirteenth century, so it belongs to the late Romanesque. although it already has some Gothic details, such as the tilted head on the left and the the somewhat disfrontalized legs of the Crucified Christ on the obverse of the cross. The slight contortion of the hips and the fact that the feet are separated in angles give an effect of movement typical of the Gothic, in the same way as the the reflection of pain on his face conveys a greater humanity, as befits that art style.

Pieza del mes. Aula de Patrimonio Cultural (ES).

The breast has a more summary treatment, outlining through lines around the belly. The body is covered with a cloth of purity that reaches knee-length, fastened with a navy blue enamel belt decorated with circles, falling vertically marking the line separating the legs.

Above Christ’s head is a rectangular cartouche with the inscription IHS and, above it, there is a schematic sky. At the feet is a Vertical rectangle, gridded on the inside by lines scraped over the gold and wrapped in great wings that come out of a cloudy angel in azure blue. The angel rests on pointed arcades of three stories in number of four, three, and two, from bottom to top, as Mount Zion is depicted in some Beatos.

Pieza del mes. Aula de Patrimonio Cultural (ES).

Fotos y enlace encontrados aquí.



3 respuestas a “La Cruz de Piasca”

  1. […] La Cruz de Piasca. «Está fechada en el siglo XIII, por lo que pertenece al Románico tardío, aunque ya tiene algún detalle gótico, como la cabeza ladeada a la izquierda y las piernas un tanto desfrontalizadas del Crucificado que está en el anverso de la cruz«. […]

    Me gusta

  2. […] Es posible considerar la influencia del gótico internacional, plenamente vigente en Francia, o del realismo de los Países Bajos en estas dos tallas, si lo comparamos con los pintores del siglo XV en dicho área. En realidad, la exportación de tallas de madera fue muy importante, especialmente durante la primera mitad del siglo XV2. Pero la calidad disminuyó, por regla general, durante la segunda mitad, lo que sin embargo no puede considerarse aplicable a las obras presentadas. Sólo hace falta fijarse en los mantos, la talla de la cuerda o la mayor armonía de su postura o la tranquilidad de sus facciones para darnos cuenta de la evolución que se ha producido en las tallas, si las comparamos por ejemplo con la románica Cruz de Piasca. […]

    Me gusta

  3. […] fuerza en favor de una mayor naturalidad y armonía de las proporciones: por ejemplo, igual que en la Cruz de Piasca (también del siglo XIII), las piernas ya no se representan totalmente frontales, pero sin embargo, […]

    Me gusta

Deja un comentario

Diseña un sitio como este con WordPress.com
Comenzar